-
Luís Antunes Pena
-
Joanna BailieHet recente werk van Joanna Bailie omvat kamermuziek en installaties en wordt gekenmerkt door het gebruik van gemanipuleerde veldopnames en andere geluidsmedia in combinatie met akoestische instrumenten. Ze is ook geïnteresseerd in de wisselwerking tussen geluid en beeld, zoals blijkt uit haar werk met camera obscura en film.
-
Malin BångDe muziek van Malin Bång is een verkenning van beweging en energie. Ze definieert haar muzikale materiaal aan de hand van de mate van wrijving om een spectrum van onvoorspelbare en contrasterende acties te creëren, variërend van intiem en nauwelijks hoorbaar tot hard en koppig. In haar werk verwerkt ze vaak akoestische objecten om een rijke geluidswereld te verkennen en om te suggereren dat een muzikale inhoud kan worden gevormd door alles wat waardevol is voor het artistieke doel.
-
Michael Beil
© Pedro Anguila
Het werk van Michael Beil richt zich op de combinatie van elektronische muziek, instrumentale muziek en video. Zijn composities zijn gebaseerd op concepten met betrekking tot de situatie op het podium tijdens een concert in verband met het ontwikkelingsproces van muzikale werken. Daarom zijn de instrumentalisten meestal betrokken bij het compositieproces en wordt hun deelname gedocumenteerd als onderdeel van een compositie. -
Alexander ChernyshkovAlexander Chernyshkov experimenteert actief met het bouwen van unieke nieuwe instrumenten van strikt akoestische en mechanische oorsprong. Hij gebruikt lange buizen om de blaasinstrumenten te transformeren of motoren, relais en elektromagneten als trilbronnen.
-
Christine CornwellChristine Cornwell (UK/US) is een componist, performer en producer uit Rotterdam met sterke banden met vrije improvisatie, collectieve praktijken en het faciliteren van interactief, multidisciplinair werk. Christine heeft een Master in Klassieke Compositie van Codarts University of the Arts en een Bachelor in Music Performance (viool) van Royal Birmingham Conservatoire. Momenteel studeert ze een MA Arts and Cultural Entrerprise aan Central St Martins, University of London.
-
Louis d'Heudières
© Nina Kuttler
Louis werkt in de media van schrijven, live performance en installatie, en probeert op speculatieve wijze het verleden, heden en de toekomst van muzikale productie en ontvangst te (her)verbeelden. Zijn werk wordt gekenmerkt door stream-of-consciousness beschrijvingen van opgenomen geluid; pseudo-intellectuele ramblings ondersteund door haperende instrumentale pulsen; luidsprekers die tegen vloeren praten; transcendentale climaxen geperst door MIDI timbres; paranoïde associaties tussen muzikale details en religieuze hegemonieën; decadente rituelen die Wagneriaanse harmonie koppelen aan fijne kaas. -
Thierry De Mey
-
Agostino Di Scipio
-
Natacha Diels
© Alfonso Salgueiro
Het werk van Natacha Diels combineert gechoreografeerde beweging, improvisatie, video, instrumentale praktijk en cynisch spel om werelden van nieuwsgierigheid en onbehagen te creëren. -
Beat Furrer
-
Vladimir GorlinskyVladimir Gorlinsky is componist, improvisator en auteur van ruimtelijke composities en geluidsinstallaties.
-
Rama Gottfried
© Melanie Challe
De recente werken van Rama Gottfried zijn erop gericht onze gevoeligheid te vergroten voor het web van relaties dat mensen verbindt met de andere levende en levenloze wezens om ons heen. Zijn werken zijn opgevat als scenografische werelden - lichamen met stemmen die bewegen en interageren in fysieke en immateriële omgevingen, opgebouwd uit de media van akoestische en elektronische instrumentale performance, poppen-, object-, materiaal-theater, live-cinema, en de site-specifieke performance context. Tot leven gebracht door de gezamenlijke acties van menselijke en niet-menselijke performers, proberen de werken het publiek en de fysieke ruimte in zich op te nemen en ons bewustzijn van details subtiel uit te breiden. -
Daan JanssensDaan Janssens werd geboren in Brugge (1983) en studeerde compositie aan het Conservatorium van Gent bij Frank Nuyts, Godfried-Willem Raes en Filip Rathé. Daan Janssens werkte samen met zowel Belgische als internationale ensembles en solisten. Sinds oktober 2016 doceert hij compositie en orkestratie aan het Koninklijk Conservatorium Gent.
-
Pierre JodlowskiPierre JODLOWSKI is componist, performer en multimedia-artiest. Zijn muziek, vaak gekenmerkt door een hoge dichtheid, bevindt zich op het kruispunt van akoestisch en elektrisch geluid en wordt gekenmerkt door een dramatische en politieke verankering. Zijn werk als componist leidde ertoe dat hij in Frankrijk en in het buitenland optrad op de meeste plaatsen die gewijd zijn aan hedendaagse muziek, maar ook op andere artistieke gebieden, zoals dans, theater, beeldende kunst en elektronische muziek. Zijn werk ontvouwt zich vandaag de dag op vele gebieden: films, interactieve installaties, ensceneringen. Hij definieert zijn muziek als een (actief proces' op fysiek niveau [muzikale gebaren, energie en ruimte] en op psychologisch niveau [relatie tot geheugen en visuele dimensie van geluid]. Hij treedt ook op in verschillende scènes (experimenteel, jazz, elektronisch), solo of met andere artiesten. Hij is mede-artistiek directeur van de éOle studio in Toulouse en artistiek directeur van het Musica Electronica Nova Festival in Wroclaw, Polen. Momenteel is hij geassocieerd componist voor de Compositiecursus aan het IRCAM.
-
Alexander Khubeev
-
Dmitri Kourliandski
-
Johannes Kreidler
-
Bernhard Lang
-
Simon LøfflerDe werken van Simon Løffler variëren van zeer intieme opstellingen tot egnimatische constructies, waarbij zowel traditionele instrumenten (op verschillende manieren getransformeerd) als nieuwe instrumentale concepten worden gebruikt.
-
Michael Maierhof
© c Matthias Schormann
Werken met instrumenten, objecten, preparaten, toepassingen, oscillerende systemen en motoren. Onderzoek naar longitudinale golffenomen op nylon snaren, ondertonen op snaarinstrumenten, wrijving op verschillende gestructureerde oppervlakken, activering van instrumenten en objecten door mechanische en sonische motoren, de plastic materialen voor het construeren van nieuwe resonantieruimtes en het ontwikkelen van analoge vocoder voor blaasinstrumenten en de stem. -
Jessie MarinoJessie Marino's werk verkent de herhaling binnen gewone activiteiten, rituele absurditeiten en het blootleggen van nostalgische technologieën. Jessie's stukken bestaan uit geluid, video, fysieke bewegingen, belichting en enscenering, die vervolgens worden geplaatst binnen georganiseerde tijdsstructuren, gebroken verhaallijnen en muzikale kaders. Veel van Marino's interdisciplinaire compositorische werk vermijdt conventionele instrumentatie, met partituren die performers vragen om hun lichaam te gebruiken - met behulp van nauwkeurig gearticuleerde gebaren, gezichtsuitdrukkingen en alledaagse fysieke bewegingen - als alternatief voor en aanvulling op muzikale geluiden.
-
Adriana MinuAdriana Minu (UK/RO) is een intense vocale performer, een geluidsperformer en een fervent samenwerker. De afgelopen vier jaar heeft ze fulltime gewerkt aan haar op de praktijk gebaseerde PhD in experimentele compositie, waarin ze onderzoekt hoe je het vertrouwen en de veiligheid kunt vergroten rond maakprocessen die vollere participatie en expressie mogelijk maken. Af en toe geeft ze les aan de Universiteit van Glasgow en geeft ze workshops relationeel klinken voor musici en somatische beoefenaars. Het afgelopen jaar was ze gastonderzoeker aan de Concordia University in Montreal.
-
Sonja Mutić
© Mirjana Mutić
Sonja Mutić is componist, performer en promovendus aan Harvard University. Ze werkt met geluiden op de grens van stilte, harmonie en ruis, waarbij ze minimale middelen gebruikt om texturen te creëren met een maximaal expressief gewicht. Ze is geïnteresseerd in traagheid, artistieke zelfexposure en kwetsbaarheid. -
Olga Neuwirth
-
Helmut Oehring
-
John PaxJohn Pax' muziek put uit de landschappen, seizoenen, planten en dieren van de bush waar hij opgroeide, en verlangt vaak naar een mythologie of poëtica van deze ervaring.
-
Piotr Peszat
© Dawid Ścigalski
Componist en geluidskunstenaar gevestigd in Krakau (P). Zijn artistieke activiteit combineert instrumentale en elektronische muziekelementen met multimedia en performance. Peszat nam deel aan workshops en festivals waar zijn composities werden gepresenteerd: Lucerne Festival, Ung Nordisk Musik Festival, Darmstadt Ferienkurse Für Neue Musik en Ultraschall Festival. Hij werkte samen met o.a. Musik Fabrik, Klangforum Wien, Scenatet Ensemble en Ensemble Modern. Peszat studeerde cum laude af aan de Muziekacademie in Krakau na compositiestudies bij Krzysztof Meyer (2009-2014) en masterstudies aan The Royal Academy of Music in Aarhus in de klas van Simon Steen-Andersen en Niels Rønsholdt (2013-13). Peszat is Doctor in de Muziekkunst aan de Muziekacademie van Krakau (2018). Hij ontving habilitatie in 2022. Naast autonome activiteiten maakt hij muziek voor theater en films. Hij is assistent aan de Studio of Electroacoustic Music van de Academy of Music in Krakau. -
Marina Poleukhina
© Jennifer Torrence
Marina Poleukhina's muzikale focus ligt op compositie en improvisatie op verschillende objecten en de instabiliteit van geluid; stilte en stilte als geluid; het echte leven en het echte leven als geluid. ze is onder andere geïnspireerd door ligeti, nono, feldman, waits, yoshihide en hosseini. -
Stefan PrinsIn zijn compositorische werk probeert Prins kritiek te leveren op ontvangen conventies, het raamwerk van het gebruikelijke te doorbreken en zich te ontdoen van esthetische axioma's. Hij streeft naar een muzikale kunstvorm buiten de veilige grenzen van de "scene", waarin de verbinding met het grotere culturele discours verloren is gegaan. Hij staat een muzikale kunstvorm voor ogen buiten de veilige grenzen van de "scene", waarin de verbinding met het grotere culturele discours verloren is gegaan. Een centrale voorwaarde voor het maken van nieuwe muziek met toekomst is de rol van de bewuste, kritische waarnemer, iemand die bereid is de technologieën en mechanismen van de geprefabriceerde media te benutten met het oog op hun mogelijkheden voor nieuwe muziek. - Stefan Prins maakt deze roeping waar." (Michael Rebhahn, 2012) Naast zijn activiteiten als componist, improvisator (live-elektronica) en docent (professor compositie & directeur van het Hybrid Music Lab aan de Hochschule für Musik Dresden) is Stefan Prins ook een van de twee artistiek leiders van Nadar.
-
Eva Reiter
© Moritz Schell
Eva Reiter studeerde blokfluit en viola da gamba aan de Universiteit voor Muziek en Uitvoerende Kunsten in Wenen, waar ze in mei 2001 cum laude afstudeerde. Van 2001 tot 2005 vervolgde ze haar blokfluitstudie bij Paul Leenhouts en Walter van Hauwe en haar altvioolstudie bij Mieneke van der Velden aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, Nederland. Ze behaalde haar bachelordiploma blokfluit in 2004 en haar bachelordiploma viola da gamba in 2005 (beide cum laude). Eva Reiter richtte zich op compositie en behaalde haar masterdiploma "cum laude" in beide instrumenten in 2006. Sindsdien werkt Eva Reiter als freelance musicus, componist en docent in Wenen en wordt ze regelmatig uitgenodigd door verschillende festivals en scholen om lessen Oude Muziek te geven. -
Fausto Romitelli
-
Jorge Sánchez-ChiongJorge Sánchez-Chiong werd geboren in Caracas en woont sinds de jaren 1980 als freelance kunstenaar in Wenen. Zijn werk als componist en performer richt zich op procesmatige, nauwe samenwerking met kunstenaars uit de experimentele wereld van theater, dans, performancekunst, film, videokunst en multimedia. Onder de naam JSX produceert en werkt hij als DJ en speelt hij als performer van elektronische muziek en turntablist met muzikanten uit de internationale noise- en improvisatiescene.
-
José-Maria Sanchez-Verdù
-
Alexander SchubertSchuberts interesse gaat uit naar genre-overschrijdende raakvlakken tussen akoestische en elektronische muziek. Het meest kenmerkende aan zijn werk is de combinatie van verschillende muziekstijlen (zoals hardcore, free jazz, populaire elektronische muziek, techno) met hedendaagse klassieke concepten. Hij verwerkt deze invloeden op basis van zijn persoonlijke ervaring in plaats van het onderwerp theoretisch te benaderen. Schubert heeft in zijn jeugd en vroege carrière deelgenomen aan alle bovengenoemde genres, zowel in groepen als solo.Er zijn geen gegevens gevonden
-
Martin Schüttler
© Seth Mooner Abdelati
Schüttler's esthetische focus ligt op de hercontextualisering van sociale, mediale, performatieve, ruimtelijke, biografische, politieke en fysieke omstandigheden van muziek. In zijn compositorische praktijk vertrouwt hij bewust op ongelijksoortige sonoriteiten, structurele onevenwichtigheden en sonische diversiteit - vaak doorspekt met verwijzingen naar de popcultuur. -
Craig ScottMet een achtergrond in jazz en geïmproviseerde muziek creëert performer, componist en creatief technoloog Craig Scott (Schotland, 1987) geluidswerken voor menselijke en niet-menselijke performers. Hij gebruikt handgemaakte analoge hardware, robotica, gemodificeerde verouderde audiotechnologie en improviserende menselijke muzikanten om de verontrustende spanning te onderzoeken die bestaat tussen door mensen en machines gemaakte muziek.
-
Hannes Seidl
-
Golnaz ShariatzadehGolnaz Shariatzadeh is componist, improvisator en beeldend kunstenaar. Ze creëert sonische ruimtes geïnspireerd door visuele vormen. Haar muziek verkent de onbekende gebieden van geluid en haar kunst is sterk beïnvloed door film. Ze is momenteel een promovendus in compositie aan Harvard University en studeert bij Chaya Czernowin en Hans Tutschku.
-
Kelley Sheehan
© Wenhua Shi
Kelley Sheehan (1989) is een componist en computermusicus die zich beweegt tussen elektro-akoestische, elektronische en performance kunstwerken. In elk medium construeert haar werk omgevingen die bedoeld zijn om elektronische en akoestische krachten samen te smelten tot één samengesteld organisme, dat afhankelijk is van deze samensmelting om meer te worden dan alleen een verlengstuk van zichzelf. -
Remy SiuRemi Siu wil de rol van menselijke arbeid, vaardigheden en besluitvorming onderzoeken nu de wereld verschuift naar automatisering en wordt geregeerd door algoritmische processen van onze eigen creatie.Er zijn geen gegevens gevonden
-
Simon Steen-Andersen
© Clars Svankjaer
De werken van Steen-Andersen leven in de overgangsgebieden tussen het eenvoudige en het complexe - in een veld waarin orkestrale muziek, videokunst, choreografie, performance, muziektheater en installatie op verrassende en tot nadenken stemmende manieren worden vermengd met sampling, popcultuurreferenties en game-esthetiek. Zijn werken laten dan ook een uitgesproken uitbreiding van muziek zien, waarbij geen materiaal te fijn of te simpel is om zorgvuldig aandacht aan te besteden, uit elkaar te halen en opnieuw in elkaar te zetten. -
Lisa StreichLisa werkt graag met gemotoriseerde instrumenten van haar eigen creatie in haar muziek. Ze is gefascineerd door de de-subjectivering van geluid, dat voor haar universeel wordt, sprekend van en voor iedereen. Ze is ook geïnteresseerd in de incongruente contrasten die tegelijkertijd op visueel en auditief niveau kunnen ontstaan.
-
James Tenney
-
Cathy Van EckCathy van Eck (1979 België/Nederland) is componist, geluidskunstenaar en onderzoeker in de kunsten. Ze richt zich op het componeren van relaties tussen alledaagse objecten, menselijke performers en geluid. Haar artistieke werk omvat performances met live-elektronica en installaties met alledaagse objecten. Ze is geïnteresseerd in het plaatsen van haar bewegingen, acties en gebaren in relaties met een rijk palet aan verschillende geluiden, waarbij ze eigenaardige sonische landschappen verkent. Het resultaat zou je "performatieve geluidskunst" kunnen noemen, omdat het elementen uit de performancekunst, elektronische muziek en beeldende kunst combineert.
-
Annelies Van ParysAnnelies Van Parys (°1975) is een van de belangrijkste Belgische componisten. Ze schrijft zowel solo- en kamermuziekwerken als grote orkestcomposities met een grote voorliefde voor muziektheater. Sinds 2007 is ze huiscomponist van Muziektheater Transparant. Annelies Van Parys is momenteel professor compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.
-
Serge Verstockt
-
Jennifer Walshe
© derVisagist.com
"De Ierse componiste Jennifer Walshe heeft als geen andere artiest die ik ken de antieke, rauwe, confessionele, smerige, semi-sublieme textuur van het moderne gedigitaliseerde leven. Op haar zesenveertigste heeft ze zich niet alleen gevestigd als componist, maar ook als een opwindende zangeres, een sluwe komiek en verhalenverteller, een vruchtbare maker van video's en beeldende kunst. Toch komt ze minder over als een alwetend meesterbrein dan als een vrijgevochten aanstichter van gebeurtenissen die uit de hand dreigen te lopen." Alex Ross (The New Yorker) -
Mátyás Wettl
© Anna van Kooij
Mátyás Wettl is Hongaars. Mannelijk. Hij studeerde in Boedapest en Amsterdam. Hij is geïnteresseerd in muziek maken, voornamen en stroop. Niet in auto's. Meer hoeven we niet te weten. "Ik haat het om over mezelf of mijn muziek te praten." -
Julio ZúñigaJulio is een componist van hedendaagse muziek die werkt met akoestische instrumenten, analoge en digitale elektronica en veldopnames.