-
-
Het recente werk van Joanna Bailie omvat kamermuziek en installaties en wordt gekenmerkt door het gebruik van gemanipuleerde veldopnames en andere geluidsmedia in combinatie met akoestische instrumenten. Ze is ook geïnteresseerd in de wisselwerking tussen geluid en beeld, zoals blijkt uit haar werk met camera obscura en film. -
De muziek van Malin Bång is een verkenning van beweging en energie. Ze definieert haar muzikale materiaal aan de hand van de mate van wrijving om een spectrum van onvoorspelbare en contrasterende acties te creëren, variërend van intiem en nauwelijks hoorbaar tot hard en koppig. In haar werk verwerkt ze vaak akoestische objecten om een rijke geluidswereld te verkennen en om te suggereren dat een muzikale inhoud kan worden gevormd door alles wat waardevol is voor het artistieke doel. -

© Pedro Anguila
Het werk van Michael Beil richt zich op de combinatie van elektronische muziek, instrumentale muziek en video. Zijn composities zijn gebaseerd op concepten met betrekking tot de situatie op het podium tijdens een concert in verband met het ontwikkelingsproces van muzikale werken. Daarom zijn de instrumentalisten meestal betrokken bij het compositieproces en wordt hun deelname gedocumenteerd als onderdeel van een compositie. -
-
Alexander Chernyshkov experimenteert actief met het bouwen van unieke nieuwe instrumenten van strikt akoestische en mechanische oorsprong. Hij gebruikt lange buizen om de blaasinstrumenten te transformeren of motoren, relais en elektromagneten als trilbronnen. -
Christine Cornwell (UK/US) is een componist, performer en producer uit Rotterdam die sterke banden heeft met vrije improvisatie, collectieve praktijken en het faciliteren van interactief, multidisciplinair werk. Christine heeft een Master in Klassieke Compositie van Codarts University of the Arts en een Bachelor in Music Performance (viool) van Royal Birmingham Conservatoire. Momenteel studeert ze een MA Arts and Cultural Entrerprise aan Central St Martins, University of London. -

© Nina Kuttler
Louis werkt met verschillende media: schrijven, live performance en installatie, en probeert op speculatieve wijze het verleden, heden en de toekomst van muzikale productie en ontvangst te (her)verbeelden. Zijn werk wordt gekenmerkt door stream-of-consciousness beschrijvingen van opgenomen geluid; pseudo-intellectuele onsamenhangendheden ondersteund door haperende instrumentale pulsen; luidsprekers die tegen vloeren praten; transcendentale climaxen geperst door MIDI timbres; paranoïde associaties tussen muzikale details en religieuze hegemonieën; decadente rituelen die Wagneriaanse harmonie koppelen aan fijne kaas. -
-
-

© Alfonso Salgueiro
Het werk van Natacha Diels combineert gechoreografeerde beweging, improvisatie, video, instrumentale praktijk en cynisch spel om een wereld van nieuwsgierigheid en onbehagen te creëren. -

© Veni Ejsmont
Nina Fukuoka is een Japanse en Poolse componist en performer uit New York City. Ze maakt instrumentale muziek en computermuziek en gebruikt verschillende media en technologieën om extramusculaire betekenis uit te drukken. Haar werk richt zich op de hedendaagse wereld door de lens van horror-esthetiek, videogames en feministische wetenschap. Nina's werk ging in première op talloze festivals en podia in Europa, Noord-Amerika en Japan en werd uitgevoerd door ensembles als Hashtag, Garage, Adapter, Ekmeles, Distractfold, ICE, Mivos, Spółdzielnia Muzyczna en Talea. In de afgelopen jaren ontving Nina een opdracht voor een nieuw stuk van de Darmstädter Ferienkurse en werd ze uitgenodigd voor een residentie bij K!ART Ensemble in Kopenhagen, Denemarken. Ze is winnaar van de Hildegard Commissie voor muziek voor een korte film, die in maart 2025 in première zal gaan. Haar recente stuk voor een groot ensemble, in opdracht van het Nationaal Pools Radio Orkest in Katowice, Polen, zal ook in maart 2025 in première gaan.Er zijn geen gegevens gevonden -
-
Vladimir Gorlinsky is componist, improvisator en auteur van ruimtelijke composities en geluidsinstallaties. -

© Melanie Challe
De recente werken van Rama Gottfried zijn erop gericht onze gevoeligheid te vergroten voor het web van relaties dat mensen verbindt met andere levende en levenloze wezens om ons heen. Zijn werken zijn opgevat als scenografische werelden - lichamen met stemmen die bewegen en interageren in fysieke en immateriële omgevingen, opgebouwd uit akoestische en elektronische instrumentale performance, poppen-, object-, materiaal-theater, live-cinema en de site-specifieke performance context. Tot leven gebracht door de gezamenlijke acties van menselijke en niet-menselijke performers, proberen de werken het publiek en de fysieke ruimte in zich op te nemen en ons bewustzijn voor details subtiel uit te breiden. -

© Jade-Frances-Fotografie
Ik ben componist, performer, organisator en docent uit Yorkshire (UK) en woon en werk momenteel in Kopenhagen (DK). Ik hou van interdisciplinariteit en werk vaak op een kruispunt tussen muziek voor instrumenten en stemmen, elektronisch geluid, tekst, video en performance. Mijn muziek houdt zich regelmatig bezig met een hercontextualisering van alledaagse geluiden, objecten en automatische, repetitieve gedragingen om het latent muzikale en bizarre in het vertrouwde of zelfs alledaagse te onthullen. In recente stukken heb ik onder andere documentairetechnieken gebruikt, publieksparticipatie, herhaling, muziektheater, hold-muziek, gamification, staarwedstrijden en citaten. Ik was genomineerd voor de Gaudeamus Award 2025, wat heeft geleid tot de samenwerking met NADAR. Recente opdrachten kwamen van SPOR Festival, Aarhus Kammerorkester; en Riot Ensemble / Huddersfield Contemporary Music Festival. Ik heb onlangs de kans gehad om aan mijn muziek te werken met artiesten als: BBC Scottish Symphony Orchestra, SWEr zijn geen gegevens gevonden -
Daan Janssens werd geboren in Brugge (1983) en studeerde compositie aan het Conservatorium van Gent bij Frank Nuyts, Godfried-Willem Raes en Filip Rathé. Daan Janssens werkte samen met zowel Belgische als internationale ensembles en solisten. Sinds oktober 2016 doceert hij compositie en orkestratie aan het Koninklijk Conservatorium Gent. -
Pierre JODLOWSKI is componist, performer en multimedia-artiest. Zijn muziek, vaak gekenmerkt door een hoge dichtheid, bevindt zich op het kruispunt van akoestisch en elektrisch geluid en wordt gekenmerkt door een dramatische en politieke verankering. Als componist werd hij in Frankrijk en in het buitenland op de meeste plaatsen gespeeld die gewijd zijn aan hedendaagse muziek, maar ook op andere plekken waar dans, theater, beeldende kunst en elektronische muziek worden gepresenteerd. Zijn werk ontvouwt zich vandaag op vele gebieden: films, interactieve installaties, ensceneringen. Hij definieert zijn muziek als een 'actief proces' op fysiek niveau (muzikale gebaren, energie en ruimte) en op 'psychologisch niveau' (relatie tot geheugen en visuele dimensie van geluid). Jodlowski treedt ook op in verschillende genres (experimenteel, jazz, elektronisch), solo of met andere artiesten. Hij is mede-artistiek directeur van Studio Éole in Toulouse en artistiek directeur van het Musica Electronica Nova Festival in Wroclaw, Polen. Sinds 2021 is hij geassocieerd aan het IRCAM als componist voor de compositiecursus. -
-
-
-
-
De werken van Simon Løffler variëren van zeer intieme opstellingen tot egnimatische constructies, waarbij zowel traditionele instrumenten (op verschillende manieren getransformeerd) als nieuwe instrumentale concepten worden gebruikt. -

© c Matthias Schormann
Werken met instrumenten, objecten, preparaten, toepassingen, oscillerende systemen en motoren. Onderzoek naar longitudinale golffenomen op nylon snaren, ondertonen op snaarinstrumenten, wrijving op verschillende gestructureerde oppervlakken, activering van instrumenten en objecten door mechanische en sonische motoren, de plastic materialen voor het construeren van nieuwe resonantieruimtes en het ontwikkelen van analoge vocoder voor blaasinstrumenten en de stem. -
Jessie Marino's werk verkent herhaling binnen gewone activiteiten, rituele absurditeiten en het blootleggen van nostalgische technologieën. Jessie's stukken bestaan uit geluid, video, fysieke bewegingen, belichting en enscenering, die vervolgens worden geplaatst binnen georganiseerde tijdsstructuren, gebroken verhaallijnen en muzikale kaders. Veel van Marino's interdisciplinaire compositorische werk vermijdt conventionele instrumentatie, met partituren die performers vragen om hun lichaam te gebruiken - met behulp van nauwkeurig gearticuleerde gebaren, gezichtsuitdrukkingen en alledaagse fysieke bewegingen - als alternatief voor en als aanvulling op muzikale geluiden. -
Adriana Minu (UK/RO) is een intense vocale performer, een geluidsperformer en een fervent samenwerker. De afgelopen vier jaar heeft ze fulltime gewerkt aan haar op de praktijk gebaseerde PhD in experimentele compositie, waarin ze onderzoekt hoe je het vertrouwen en de veiligheid kunt vergroten rond maakprocessen die vollere participatie en expressie mogelijk maken. Af en toe geeft ze les aan de Universiteit van Glasgow en geeft ze workshops in relationeel klinken voor musici en somatische beoefenaars. -

© Mirjana Mutić
Sonja Mutić is componist, performer en promovendus aan Harvard University. Ze werkt met geluiden op de grens van stilte, harmonie en ruis, waarbij ze minimale middelen gebruikt om texturen te creëren met een maximaal expressief gewicht. Ze is geïnteresseerd in traagheid, artistieke zelfuiting en kwetsbaarheid. -
-
-
John Pax' muziek put uit de landschappen, seizoenen, planten en dieren van de bush waar hij opgroeide, en verlangt vaak naar een mythologie of poëtica van deze ervaring. -

© Dawid Ścigalski
Componist en geluidskunstenaar gevestigd in Krakau (P). Zijn artistieke activiteit combineert instrumentale en elektronische muziekelementen met multimedia en performance. Peszat nam deel aan workshops en festivals waar zijn composities werden gepresenteerd: Lucerne Festival, Ung Nordisk Musik Festival, Darmstadt Ferienkurse Für Neue Musik en Ultraschall Festival. Hij werkte samen met o.a. Musik Fabrik, Klangforum Wien, Scenatet Ensemble en Ensemble Modern. Peszat studeerde cum laude af aan de Muziekacademie in Krakau na compositiestudies bij Krzysztof Meyer (2009-2014) en masterstudies aan The Royal Academy of Music in Aarhus in de klas van Simon Steen-Andersen en Niels Rønsholdt (2013-13). Peszat is Doctor in de Muziekkunst aan de Muziekacademie van Krakau (2018). Hij promoveerde in 2022. Naast autonome composities maakt hij muziek voor theater en films. Hij is assistent aan de Studio of Electroacoustic Music van de Academy of Music in Krakau. -

© Jennifer Torrence
Marina Poleukhina's muzikale focus ligt op compositie en improvisatie op verschillende objecten en de instabiliteit van geluid; stilte en stilte als geluid; het echte leven en het echte leven als geluid. Ze is onder andere geïnspireerd door Ligeti, Nono, Feldman, Waits, Yoshihide en Hosseini. -
In zijn compositorische werk probeert Prins kritiek te leveren op ontvangen conventies, het raamwerk van het gebruikelijke te doorbreken en zich te ontdoen van esthetische axioma's. Hij streeft naar een muzikale kunstvorm buiten de veilige grenzen van de "scene", waarin de verbinding met het grotere culturele discours verloren is gegaan. Een centrale voorwaarde voor het maken van nieuwe muziek met toekomst is de rol van de bewuste, kritische waarnemer, iemand die bereid is de technologieën en mechanismen van de geprefabriceerde media te benutten met het oog op hun mogelijkheden voor nieuwe muziek. - Stefan Prins maakt deze roeping waar." (Michael Rebhahn, 2012) Naast zijn activiteiten als componist, improvisator (live-elektronics) en docent (professor compositie & directeur van het Hybrid Music Lab aan de Hochschule für Musik Dresden) is Stefan Prins ook een van de twee artistiek leiders van Nadar. -

© Moritz Schell
Eva Reiter studeerde blokfluit en viola da gamba aan de Universiteit voor Muziek en Uitvoerende Kunsten in Wenen, waar ze in mei 2001 cum laude afstudeerde. Van 2001 tot 2005 vervolgde ze haar blokfluitstudie bij Paul Leenhouts en Walter van Hauwe en haar altvioolstudie bij Mieneke van der Velden aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, Nederland. Ze behaalde haar bachelordiploma blokfluit in 2004 en haar bachelordiploma viola da gamba in 2005 (beide cum laude). Eva Reiter richtte zich op compositie en behaalde haar masterdiploma "cum laude" in beide instrumenten in 2006. Sindsdien werkt Eva Reiter als freelance musicus, componist en docent in Wenen en wordt ze regelmatig uitgenodigd door verschillende festivals en scholen om lessen Oude Muziek te geven. -
-
Jorge Sánchez-Chiong werd geboren in Caracas en woont sinds de jaren 1980 als freelance kunstenaar in Wenen. Zijn werk als componist en performer richt zich op het procesmatige, op nauwe samenwerking met kunstenaars uit de experimentele wereld van theater, dans, performancekunst, film, videokunst en multimedia. Onder de naam JSX produceert en werkt hij als DJ en speelt hij als performer van elektronische muziek en turntablist met muzikanten uit de internationale noise- en improvisatiescene. -
-
Schuberts interesse gaat uit naar genre-overschrijdende raakvlakken tussen akoestische en elektronische muziek. Het meest kenmerkende aan zijn werk is de combinatie van verschillende muziekstijlen (zoals hardcore, free jazz, populaire elektronische muziek, techno) met hedendaagse klassieke concepten. Hij verwerkt deze invloeden op basis van zijn persoonlijke ervaring in plaats van het onderwerp theoretisch te benaderen. Schubert heeft in zijn jeugd en vroege carrière alle bovengenoemde genres, zowel in groep als solo, beoefend.Er zijn geen gegevens gevonden -

© Seth Mooner Abdelati
Schüttler's esthetische focus ligt op de hercontextualisering van sociale, mediale, performatieve, ruimtelijke, biografische, politieke en fysieke omstandigheden van muziek. In zijn compositorische praktijk vertrouwt hij bewust op verschillende sonoriteiten, structurele onevenwichtigheden en diversiteit van geluid - vaak doorspekt met verwijzingen naar de popcultuur. -
Met een achtergrond in jazz en geïmproviseerde muziek creëert performer, componist en creatief technoloog Craig Scott (Schotland, 1987) geluidswerken voor menselijke en niet-menselijke performers. Hij gebruikt handgemaakte analoge hardware, robotica, gemodificeerde verouderde audiotechnologie en improviserende muzikanten om de verontrustende spanning te onderzoeken die onstaat in muziek die zowel door mensen als machines is gemaakt. -
Paul Scully is een componist uit Dublin, Ierland. Zijn werk is interdisciplinair en ontleent zijn inspiratie aan performancekunst, theater, filosofie, literatuur en beeldende kunst. Spraak en taal zijn vaak belangrijke elementen in zijn muziek. Veel van zijn werk is site-specifiek, en soms context-specifiek, en houdt rekening met het volledige scala van ervaringen van het publiek. Recente werken ’Will we Give it a Bash?' en 'Everything's Left That's Worth Defence' - beide in première gegaan in 2022 - proberen de aannames van het publiek te ondermijnen met speelse, humoristische en vaak chaotische middelen. Hij is algemeen directeur van het experimentele muziekensemble Kirkos en runt hun locatie en artiestenruimte Unit 44 in Stoneybatter, Dublin.Er zijn geen gegevens gevonden -
-
Golnaz Shariatzadeh is componist, improvisator en beeldend kunstenaar. Ze creëert geluidsruimtes geïnspireerd door visuele vormen. Haar muziek verkent de onbekende gebieden van geluid en haar kunst is sterk beïnvloed door film. Ze promoveert momenteel aan Harvard University in compositie en studeert bij Chaya Czernowin en Hans Tutschku. -

© Wenhua Shi
Kelley Sheehan (1989) is een componist en computermusicus die zich beweegt tussen elektro-akoestische, elektronische en performance kunstwerken. In elk medium construeert haar werk omgevingen die bedoeld zijn om elektronische en akoestische krachten samen te smelten tot één samengesteld organisme, dat afhankelijk is van deze samensmelting om meer te worden dan alleen een verlengstuk van zichzelf. -
Remi Siu wil de rol van menselijke arbeid, vaardigheden en besluitvorming onderzoeken nu de wereld verschuift naar automatisering en wordt geregeerd door algoritmische processen van onze eigen creatie.Er zijn geen gegevens gevonden -

© Clars Svankjaer
De werken van Steen-Andersen bevinden zich in de overgangsgebieden tussen het eenvoudige en het complexe - in een veld waarin orkestrale muziek, videokunst, choreografie, performance, muziektheater en installatie op verrassende en tot nadenken stemmende manieren worden vermengd met sampling, popcultuurreferenties en game-esthetiek. Zijn werken laten dan ook een uitgesproken uitbreiding van muziek zien, waarbij geen materiaal te fijn of te simpel is om zorgvuldig aandacht aan te besteden, uit elkaar te halen en opnieuw in elkaar te zetten. -
Lisa werkt in haar muziek graag met gemotoriseerde instrumenten die ze zelf creërt. Ze is gefascineerd door de de-subjectivering van geluid, dat voor haar universeel wordt, sprekend van en voor iedereen. Ze is ook geïnteresseerd in de onevenwichtige contrasten die tegelijkertijd op visueel en auditief niveau kunnen ontstaan. -
-
Cathy van Eck (1979 België/Nederland) is componist, geluidskunstenaar en onderzoeker in de kunsten. Ze richt zich op het componeren van relaties tussen alledaagse objecten, menselijke performers en geluid. Haar artistieke werk omvat performances met live-elektronics en installaties met alledaagse objecten. Ze is geïnteresseerd in het plaatsen van haar bewegingen, acties en gebaren in relaties met een rijk palet aan verschillende geluiden, waarbij ze eigenaardige sonische landschappen verkent. Het resultaat zou je "performatieve geluidskunst" kunnen noemen, omdat het elementen uit de performancekunst, elektronische muziek en beeldende kunst combineert. -
Annelies Van Parys (°1975) is een van de belangrijkste Belgische componisten. Ze schrijft zowel solo- en kamermuziekwerken als grote orkestcomposities en heeft een grote voorliefde voor muziektheater. Sinds 2007 is ze huiscomponist van Muziektheater Transparant. Annelies Van Parys is momenteel professor compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. -
-
© Renata Fotografie
Eveline Vervliet (*1997) is een Belgisch-Vlaamse componiste, gevestigd in Duitsland. Ze voltooide haar compositiestudies in Tilburg (NL) bij Anthony Fiumara en in Stuttgart (DE) bij Luxa M. Schüttler. In haar werk onderzoekt ze de wisselwerking tussen muzikanten en technologie, en tussen mensen en niet-menselijke dieren. Haar artistieke output omvat verschillende formats, zoals concertmuziek, geluidswandelingen en installaties. Ze is de oprichter van WebSoundArt, een platform voor webgebaseerde geluidskunst. Ze codeert en voert af en toe elektronische muziek uit.Er zijn geen gegevens gevonden -

© derVisagist.com
"De Ierse componiste Jennifer Walshe heeft als geen andere artiest die ik ken de antieke, rauwe, confessionele, smerige, semi-sublieme textuur van het moderne gedigitaliseerde leven vastgespijkerd. Op haar zesenveertigste heeft ze zich niet alleen gevestigd als componist, maar ook als een opwindende zangeres, een sluwe komiek en verhalenverteller, een vruchtbare maker van video's en beeldende kunst. Toch komt ze minder over als een alwetend meesterbrein dan als een vrijgevochten aanstichter van gebeurtenissen die uit de hand dreigen te lopen." Alex Ross (The New Yorker) -

© Anna van Kooij
Mátyás Wettl is Hongaars. Mannelijk. Hij studeerde in Boedapest en Amsterdam. Hij is geïnteresseerd in muziek maken, voornamen en stroop. Niet in auto's. Meer hoeven we niet te weten. "Ik haat het om over mezelf of mijn muziek te praten." -
Julio is een componist van hedendaagse muziek die werkt met akoestische instrumenten, analoge en digitale elektronics en veldopnames.

