Over

Nadar Ensemble

© Jesse Willems

Avontuur, interdisciplinariteit en vooral een sterk en kritisch contact met de wereld van vandaag door o.a. het gebruik van nieuwe technologieën. Dit zijn enkele van de belangrijkste doelstellingen van het Nadar Ensemble en wat we hopen te delen met Gaspard-Félix Tournachon (1820-1910), wiens pseudoniem Nadar was. Hij was niet alleen een bekend fotograaf, ballonvaarder, karikaturist, spion, kunstcriticus en curator, maar hij organiseerde ook regelmatig informele "salons" waarvoor hij kunstenaars, denkers, schrijvers en wetenschappers uitnodigde en zo een echte interdisciplinaire dialoog tot stand bracht. 

Aangezien onze 21e eeuw pluriform isNadar Ensemble is niet alleen gefascineerd door hedendaagse muziek, maar ook door film, beeldende kunst, performance, theater, installatiekunst en alles wat al dan niet onder deze categorieën valt. Het Nadar Ensemble wil vormen van muzikale presentatie ontwikkelen die deze wereld weerspiegelen, in een poging om nieuwe muziek sterker te verankeren in de wereld van vandaag.

Nadar trad o.a. op tijdens de Darmstadt International Ferienkurse für Neue Musik, Donaueschinger Musiktage, Tzlil Meudcan Tel Aviv, Ultima Oslo, Platforma Moskou, Holland Festival, Opera Göteborg, Tfnm Zürich, San Martin Buenos Aires, Acht Brücken Keulen, Tampere Biennale Finland, Harvard University Boston... Nadar werd uitgenodigd als gastcurator voor het SPOR festival in Århus. Hoewel Nadar artist in residence is bij DE SINGEL Antwerpen, is zijn thuisstad Sint-Niklaas, bekend om zijn beroemde luchtballonfestival.

Band
  • Marieke Berendsen
    Papillon en de dansende kraanvogels
    Werken met componisten, nieuwe muzikale talen ontdekken, experimenteren en creëren met haar viool, zoeken naar nieuwe presentatievormen; dat zijn de belangrijkste drijfveren van violiste Marieke Berendsen. In 2008 behaalde ze haar "master post master" diploma, specialisatie hedendaagse muziek, aan het conservatorium in Gent (België). Ze studeerde daar bij George van Dam (Ictus). Hier maakte ze kennis met een breed repertoire, collega-artiesten en ensembles die haar passie voor hedendaagse muziek deelden. In 2007 sloot ze zich aan bij het Nadar Ensemble, een groep die zich richt op nieuwe muziek en interdisciplinaire samenwerkingen. Vanaf dit moment evolueert haar werk meer en meer naar multimedia/ interdisciplinaire performances. Vanuit de behoefte om een actievere rol te spelen in de creatie van deze voorstellingen, om nauw samen te werken met componisten bij het visualiseren van hun ideeën en het vernieuwen van het hedendaagse concert, volgde ze van 2008-2012 een opleiding scenografie aan het KASKA. Naast haar uitgebreide werk met het Nadar Ensemble, werkte ze met (o.a.) Ictus, Champ d'Action, Spectra en Ensemble Interface. Ze is ook lid van ensemble Besides. Naast haar regelmatige optredens op het concertpodium is Marieke Berendsen ook actief in het muziektheater. Ze speelde samen met o.a. Muziektheater Lod, Hof van Eede, Traffik Theater en Kameroperahuis Zwolle. Als scenograaf en maker maakte ze muziektheatervoorstellingen met o.a. Walpurgis en mr. Probe. Op dit moment is ze bezig met een Europese tournee met de danstheatervoorstelling "as long as we are playing" van Kabinet K.
  • Nico Couck
    Foto Nico
    De Antwerpse gitarist Nico Couck, die door The New York Times wordt omschreven als behendig, meeslepend en onweerstaanbaar, begon op 15-jarige leeftijd met het bespelen van zijn instrument. In 2013 behaalde hij zijn masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, onder leiding van Roland Broux. Sinds 2010 won hij verschillende prijzen op o.a. het Radio Klara Festival en het Internationales Musikinstitut Darmstadt. Naast concerten in Europa, Azië, Centraal-Amerika en de V.S., waren er onder andere het Barbican Centre, Cité de la Musique Paris, Festival Internacional Cervantino, Huddersfield Music Festival, MaerzMusik Berlin, Nationaltheater Mannheim, Warschau Autumn, Wien Modern, Wittener Tage für Neue Kammermusik. Hij werkte samen met en creëerde werken van Oscar Bianchi, Chaya Czernowin, Jason Eckardt, Clemens Gadenstätter, Johannes Kreidler, Hilda Paredes, Stefan Prins, Eva Reiter, Simon Steen-Andersen, Steven Takasugi en anderen. Dirigenten met wie hij samenwerkte waren onder andere Alain Altinoglu, Yuri Bashmet, Georges-Elie Octors, Titus Engel, Michel Tabachnik en Claudio Vandelli. Naast zijn activiteiten met Nadar Ensemble is hij actief als solist, treedt hij regelmatig op met Hermes Ensemble en SWR Ensemble Experimental en is hij artist-in-residence bij ChampdAction. Naast zijn werk is Nico Couck momenteel assistent-professor gitaar en kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Naast gitarist is hij een fervent 3x3x3 tot 11x11x11 kubus oplosser en NES Tetris speler.
  • Katrien Gaelens
    Foto Katrien
    Omdat allerlei klanken Katrien's brein triggeren, is ze voortdurend op zoek naar een nieuwe klankwereld, of het nu gaat om hedendaagse muziek of oude muziek op historische instrumenten. Katrien studeerde dwarsfluit en barokfluit in Gent, Brussel en Straatsburg bij fluitmeesters Carlos Bruneel, Patrick Beuckels en Mario Caroli. Tijdens haar studie werd ze geïnspireerd door masterclasses en zomercursussen zoals de Lucerne Festival Academy met Pierre Boulez, de Ictus Studio en Centre Acanthes Metz. Ze is stichtend lid van het Nadar Ensemble en mede-artistiek directeur van het Odysseia Ensemble en deelt de liefde voor haar instrumenten als docente dwarsfluit en barokfluit. Ze groeide op aan zee en houdt van lange strandwandelingen en het vechten tegen de golven. Ademhalen is net zo belangrijk tijdens het fluitspelen als op haar yogamat, als onregelmatige yogi en meditatiebeginneling. Ze vergeet nooit haar vrienden eraan te herinneren dat ze moeten blijven ademen.
  • Yves Goemaere
    Foto Yves
    Yves Goemaere werd geboren in Oudenaarde, België op 30 september 1982. Maar groeide op in Gavere waar hij al op jongere leeftijd met muziek bezig was. Hij begon met piano spelen, maar na enkele jaren voelde hij zich meer en meer toegewijd aan percussie. Hij begon zijn carrière aan de muziekschool in Zottegem onder leiding van Johan Cockaert, gevolgd door de Kunsthumaniora in Gent onder leiding van Wim De Vlaeminck en Wim Lasoen. Hij deed zijn bachelor klassiek slagwerk aan het Conservatorium van Gent bij Wim Konink en zijn master aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Gert Francois en Bart Quartier. Aan deze conservatoria volgde hij masterclasses bij o.a. Steven Chick, Katarzina Mycka, Bill Molenhoff, Jan Pustjens, Maarten Schmitt, Claire Edwards en Thomas Meixner(Schlagquartett Köln). In 2007 behaalde hij ook zijn specialisatie kamermuziek bij Bart Bouckaert. Hij houdt ook van Latijns-Amerikaanse handpercussie en de hedendaagse muziekwereld. Hij freelanceerde met verschillende ensembles zoals Champ d'action, Spectra ensemble en Muziek Lod maar is nog steeds vast lid van Nadar Ensemble, Bl!ndman Collective en Bl!ndman Drums.
  • Wannes Gonnissen
    Artonov 2022 - Olivia Droeshaut © DYOD
  • Robin Goossens
    Onbekend
    Robin Goossens studeerde rechten aan de Universiteit Gent en Parijs Descartes. Na een jaar kunstgeschiedenis zette hij zijn plannen om een stinkend rijke bedrijfsjurist te worden opzij en ging hij aan de slag in het culturele veld. Hij deed ervaring op in de muziekindustrie door toe te treden tot het bestuur van het universiteitsorkest, waar hij ook viool speelde, en bij enkele oude muziekensembles en Festival 20.21. In het najaar van 2022 volgde hij Rebecca Diependaele op als zakelijk directeur of 'Chef Excel' bij Nadar. Daarnaast geeft Robin juridisch en zakelijk advies aan artiesten. In die hoedanigheid beantwoordt hij al je juridische vragen aan de telefoon bij Cultuurloket. Verder kijkt hij op tegen iedereen die durft te 'creëren' en zich daar volledig voor inzet. Zo is hij als adviseur betrokken bij een aantal jonge makers en sleept hij hun werk na hun expositie mee naar zijn woonkamer. Als hij niet achter zijn laptop zit, kun je hem op de atletiekbaan vinden. Naar eigen zeggen is hij 'niet slecht' en kruipt hij in het weekend regelmatig in de startblokken voor een hordenrace.
  • Pieter Matthynssens
    Foto Pieter c Kobe Wens LR

    © Kobe Wens

    Pieter Matthynssens slaagde er niet in om de eerste Belgische basketbalspeler in de NBA te worden en studeerde in plaats daarvan af als kunsthistoricus aan de Universiteit van Gent. Hij vond echter dat de maatschappij nog niet genoeg geld aan hem had uitgegeven - je zou zelfs kunnen zeggen dat hij een beetje een "subsidiejunkie" is - en dus ging hij cello studeren bij Prof. Judith Ermert aan het conservatorium van Gent. Cello spelen bevredigde hem echter niet helemaal, wat resulteerde in het verkennen van de esthetische mogelijkheden van een whammy-pedaal (dank je, Simon), ballonnen (dank je, Michael) en een midi-keyboard (dank je, Johannes). Het voldeed nog steeds niet - nu ik erover nadenk, wat zoekt deze man eigenlijk! Hij dirigeert een amateurorkest in Sint-Niklaas, zijn geboorteplaats. Deze fantastische muzikanten brachten werken in première van Vladimir Gorlinksy, Jorge Sànchez-Chiong, Michael Maierhof en als ze hem nog toelaten, zullen er in de toekomst nog vele andere componisten volgen. Hij werkte samen met solisten als Wilhem Latchoumia, Carel Kraauen, Eurudike De Beul, Benjamin Glorieux. Omdat de cello bepaalde taalkundige beperkingen oplegt, geeft hij ook vaak lezingen en discussieert hij heftig over muziek en kunst met Stefan Prins in de artistieke directie van Nadar, zijn favoriete muziekensemble. Pieter is gastprofessor aan het Conservatorium van Antwerpen. Als het enigszins mogelijk is, zou hij graag sterven (als oude man natuurlijk) in Wenen.
  • Elisa Medinilla
    Het eerste jaar van Elisa Medinilla's muzikale carrière onder het bezielde en onconventionele mentorschap van pianist Claude Coppens legde de basis voor haar niet aflatende enthousiasme voor nieuwe muziek. Meer jaren van inspirerend onderwijs volgden, door Daan Vandewalle en Boyan Vodenithcharov in Brussel, bij wie ze in 2007 afstudeerde. Elisa werd ook intensief gecoacht door nieuwe-muziek-experts Luk Vaes, Ian Pace en de musici van de ensembles Spectra en Ictus. In 2012 behaalde ze een postgraduaat in "solist hedendaagse muziek" aan de Hogeschool voor de Kunsten in Gent. Sinds het begin is ze vast lid van het nieuwe muziekensemble Nadar. Met hen speelde Elisa op avontuurlijke podia en werkte ze intensief samen met componisten over de hele wereld. Deze inspirerende persoonlijkheden hebben Elisa geholpen haar vaardigheden uit te breiden, niet alleen op de piano, maar ook in marble studies, ballon spelen en de ingewikkelde kunst van de game controller. Haar speciale interesse in nieuwe uitvoeringspraktijken en -strategieën leidde tot meer hechte samenwerkingen, zoals PIANOGUIDE (met pianist Frederik Croene), The Ghost Trance Septet (met muziek van Anthony Braxton) en met pianist Heloisa Amaral. Naast haar podiumpraktijk geeft Elisa les aan kinderen en jongeren in muziekperformance aan de Kunstacademie 'De Poel' in Gent en implementeert ze nieuwe educatieve strategieën als beleidsmaker bij het schoolbestuur. Bovendien deelt ze deze groeiende ervaringen graag met haar studenten aan het Conservatorium van Brussel als docent muziekeducatie.
  • Thomas Moore
    Geest van dystopie (c) Wim Heirbaut
    Het is niet zo eenvoudig om precies aan te geven wat Thomas voor Nadar doet. In de beginjaren begon hij als trombonist, maar sindsdien speelt hij tuba's, IKEA-mandjes, lichtschakelaars en de verschillende spelcontrollers. Als het nodig is, zwaait hij ook af en toe met zijn handen als een dirigent. Enigmatisch genoeg mag hij zelfs onderhandelen over technische ruiters. Thomas is geboren in de goede ole' US of A, maar werd naar België gelokt met de belofte van geweldige chocolade, geweldige frietjes en nog beter bier. Het blijkt dat er hier ook een bloeiende nieuwe muziekscene is! Sinds hij zijn studies in Antwerpen beëindigde, heeft hij - met de nodige gratie en charme - een hete-lucht-blazen-carrière uitgebouwd in heel Europa als solist en kamermusicus. Hij is vast lid van Nadar en het Orkest van Theater des Westens (Berlijn), en treedt regelmatig op als gast bij ChampdAction en Spectra Ensemble. Nog niet helemaal uitgekeken op school, voltooide Thomas in 2018 zijn doctoraatsonderzoek aan de Universiteit en het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waarbij hij de diepe vragen stelde, zoals 'waarom gebruiken we eigenlijk dirigenten?', en 'wat is hun taak eigenlijk?'
  • Stefan Prins
    cloud-chamber3-copyright-Laurent-Orseau-cropped

    © Laurent Orseau

    Als componist zit Stefan veel achter zijn bureau. Op een zonnige ochtend in 2006 besloot hij echter dat hij echte vrienden moest maken en sloot hij zich aan bij het Nadar Ensemble. Zoveel jaar later is hij nog steeds artistiek mededirecteur van het ensemble, samen met Pieter Matthynssens. Pieter en Stefan zijn ook peetvader van elkaars (oudste) zonen. Stefan, een geboren Antwerpenaar, hoewel technisch gezien geboren in Kortrijk, is in 2015 naar Berlijn verhuisd, na in Barcelona gewoond te hebben - waar hij zijn diploma in Photonical Engineering behaalde - en in de VS - waar hij een PhD in compositie behaalde aan Harvard University onder begeleiding van Chaya Czernowin en Hans Tutschku. Hij combineert zijn Nadar-verantwoordelijkheden met professor compositie en directeur van het Hybrid Music Lab aan de Hochschule für Musik Dresden, componeert muziek die zijn oma bijna goedkeurt, is improviserend musicus (laptop), pas vader, hobbyfotograaf en - ondanks de protesten van zijn partner - een fervent kamerplantenverzamelaar. Over dit en nog veel meer kun je lezen op zijn homepage: www.stefanprins.be
  • Bertel Schollaert
    Foto Bertel_2_BjörnCromhaire

    © BjörnCromhaire

    Bertel Schollaert studeerde saxofoon aan het Conservatorium van Brussel bij Norbert Nozy en aan de Escola Superior de Música de Lisboa bij José Massarão. Hij raakte al snel geïnteresseerd in hedendaagse klanken en speeltechnieken en eindigde als freelancer bij ensembles als Champ d'Action, Ictus en BL!NDMAN. Hij speelde ook in blazerssecties van De Dolfijntjes, Mucho Gusto en The Whodads, en toerde door Europa met verschillende bands, waaronder Galatasaray, Va Fan Fahre en [sic]. Bertel werkte mee aan verschillende theater- en dansvoorstellingen van o.a. Toneelhuis (De man in de mist), Kabinet K (Paarden), Kopergietery (De koningin is verdwenen), I Solisti (Wild) en LOD (The Butcher). In 2010 kwam Bertel bij Nadar. Tot op heden heeft hij er geen spijt van.
  • Dries Tack
    Artonov 2022 - Olivia Droeshaut © DYOD
    Waarom Dries Tack klarinet is gaan spelen is nog steeds een raadsel. Misschien kwam het door de pogingen van zijn ouders om hem van de straat te houden. Toch begon Dries uiteindelijk met zijn studie aan de conservatoria van Brussel, Antwerpen en Tilburg. Zijn fascinatie voor geluid en het plezier van het delen van ideeën met anderen leidde hem naar zijn liefde voor kamermuziek in de hedendaagse experimentele muziek en het gebied van muziektheater. Als klarinettist en objectspeler speelt hij graag met Ensemble Nadar, de Curious Chamber Players en het trio Lambda. Dries is ook een van de kernleden van het kamermuziekcollectief 'Odysseia Ensemble'. Als gepassioneerd docent geeft hij les aan de muziekacademies van Vilvoorde, Schaarbeek en Grimbergen. Momenteel houdt Dries van hardlopen en probeert hij zijn eigen brood te bakken. Het is nog niet eetbaar.
  • Veerle Vervoort
    Veerle_DSC4717_C_zichtwegen

    © Sightways

    Tijdens haar studie muziekwetenschap dacht Veerle dat haar enige toekomstige nuttige bijdrage aan de maatschappij het hoeden van schapen in Nieuw-Zeeland zou zijn. De liefde voor een andere musicologe en voor verfijnder eten dan boerenkost deed haar blijven. Nu hoedt ze muzikanten en is haar zuurdesemstarter een nuttige bijdrage aan de bacteriologische samenleving. Naast Nadar heeft Veerle haar eigen bedrijf Ursa Maior, dat veel verschillende projecten in muziek en muziektheater produceert, plant en coördineert. Ze is een virtuoos van de to do-lijst.
Raad van bestuur
Lukas Pairon
Michèle Vanvlasselaer
Philip Breesch
Rebecca Diependaele