De nauwe relatie tussen beeld en geluid speelt vaak een belangrijke rol in het repertoire van Nadar Ensemble. In het programma 'Plastisphere' - zo noemen wetenschappers het ecosysteem van micro-organismen dat zich vormt rond het plastic in onze oceanen - reflecteert Nadar via beeld en geluid op ecologische kwesties. Joanna Bailie vindt schoonheid in het alomtegenwoordige lawaai van industrie- en verkeerslawaai. Horizon' maakt zowel in beeld als geluid een overgang van een stedelijke en lawaaierige omgeving naar een meer landelijke en rustige omgeving.
In 'Scenes from the plastisphere' van Rama Gottfried neemt een microscopische lens ons mee naar een fascinerend miniatuurtheater. Een merkwaardige biotoop van objecten van natuurlijke en menselijke oorsprong komt er tot leven in de opeenvolgende acties die worden teweeggebracht door de performers voor de camera. Op satirische wijze stelt Simon Steen-Andersen onze luchtkwaliteit aan de kaak in 'Asthma'. De geestige videomontage met live soundtrack voor accordeon balanceert op de rand van humor en horror. Dreamwork Unplugged van Simon Løffler is het enige werk in het programma zonder video, maar daarom niet minder visueel. Uitgerust met dunne zwepen aan hun vingers doet het vierkoppige ensemble denken aan een scène uit Panamerenko's studio. De lichamelijke bewegingen van de muzikanten produceren het geluid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de componist zich liet inspireren door vogels.