Inhibition Space #2

Stefan Prins
2021

Voor basklarinet en live elektronica (15') WP

Filosoof Timothy Morton weigert te praten over klimaatverandering, maar blijft de tijd waarin we nu leven de periode van de klimaatverandering noemen. zesde massa-extinctie. De oorzaak van deze nieuwe massa-extinctie is het "run-away effect" waarbij verschillende door de mens veroorzaakte ecologische veranderingen elkaar versterken totdat ze uit de hand lopen. In Inhibition Space #2 Dit terugkoppelingseffect wordt getransponeerd naar het sonische rijk.

De basklarinet kan feedback creëren door de interactie tussen een luidspreker die ernaast staat en twee microfoons die erin zijn geplaatst. De feedbackfrequenties kunnen gemanipuleerd worden door de vingerzettingen op de instrumenten en hun positie ten opzichte van de luidspreker. Op maat gemaakte software (ontwikkeld door Dries Tack) manipuleert de geluiden verder. Dit alles creëert een hechte, hybride ecologie van multidirectionele relaties, die slechts gedeeltelijk gecontroleerd kunnen worden, tussen de menselijke uitvoerder, zijn instrument, technologische uitbreidingen en de performatieve ruimte.

Stefan Prins
Componist
Prins-copyright-StefanPrins-2020-lores