FITTINGinSIDE (virtual lockdown version)

Stefan Prins
2020

Voor trombone, wandelend publiek, conference call en tape

Als we iets geleerd hebben sinds de eerste COVID lockdown in 2020, dan is het dat sociaal en fysiek contact niet alleen van onschatbare waarde zijn, maar onvervangbaar, zelfs met de bestaande technologieën. De magie van het ritueel van samen naar muziek luisteren, zo kenmerkend voor een live concert, kan (nog?) niet gereproduceerd worden in de virtuele ruimte. Maar misschien creëerde de COVID-situatie ook zijn eigen context en zijn eigen specifieke mogelijkheden? Problemen bestaan niet, er zijn alleen mogelijkheden.

Voor het eerst organiseerde Nadar Ensemble een virtueel concert met een uitvoering van FITTINGinSIDE voor trombone, walk en conference call door Stefan Prins.

De compositie FITTINGinSIDE werd geschreven in 2007 en speelt met de spanning tussen twee realiteiten: een technologisch bemiddelde, onpersoonlijke realiteit en een fysieke, onpersoonlijke, belichaamde realiteit. De lichaamloze realiteit bestaat via de koptelefoon die het publiek tijdens de voorstelling draagt. Aan het begin maakt het publiek een korte, getimede wandeling in de buurt van de concertzaal. Sporadisch zijn vooraf opgenomen trombonegeluiden te horen op de koptelefoon, terwijl "op de achtergrond" het onbemiddelde lokale stadsgeluid via de koptelefoon doordringt. Zodra het publiek is teruggekeerd naar de concertzaal speelt de trombonist live het vervolg van de compositie, terwijl via de koptelefoon de relatie tussen beide werkelijkheden een transformatie ondergaat - net zoals onze relatie met de belichaamde en ontlichaamde werkelijkheid is veranderd sinds de lockdown.

In de nieuwe, virtuele versie van FITTINGinSIDE maakt het publiek een wandeling met koptelefoon in hun eigen buurt, ieder apart, maar 'verbonden' via live streaming. Via de zoom app op je smartphone kun je de wandelingen van anderen volgen en ook fragmenten van hun omgevingsgeluid horen. Op deze manier wordt de belichaamde realiteit van je eigen fysieke wandeling onmiddellijk uitgebreid met de onbelichaamde realiteit van de andere wandelingen. Als je aan het einde van je wandeling thuiskomt, speelt trombonist Thomas Moore live via je computer. De soundtrack op de koptelefoon gaat dan geleidelijk over in stads- en omgevingsgeluiden. Voor- en achtergrond worden omgedraaid, binnen wordt buiten en buiten wordt binnen. Terwijl de concertsetting eerst de buitenwereld betrad, vloeit die omgeving nu over in de concertervaring.

Stefan Prins
Componist
Prins-copyright-StefanPrins-2020-lores