Michael Maierhof schreef EXIT F (voor vier heteluchtballonnen en een ensemble) op verzoek van het Nadar Ensemble. Niet alleen is de geboortestad van deze laatste Sint-Niklaas (België), waar jaarlijks een van de belangrijkste heteluchtballonevenementen plaatsvindt, maar het ensemble zelf is ook vernoemd naar de beroemde fotograaf en ballonvaarder Nadar, een pseudoniem voor Gaspard-Félix Tournachon (1820-1910).
Helmut Lachenmanns stelregel "Komponieren heisst: ein Instrument bauen" ("componeren betekent een instrument bouwen") gaat voor Maierhof meer op dan voor wie ook. Elke nieuwe compositie van hem is het resultaat van een langdurig proces van nauwgezet experimenteren, een proces waarin bestaande instrumenten op onorthodoxe manieren worden bespeeld, bijvoorbeeld met alledaagse voorwerpen, en waarin nieuwe instrumenten worden ontwikkeld met bestaande voorwerpen die bijvoorbeeld worden gedecontextualiseerd door hun geluid te isoleren.
In EXIT F wordt het complexe geluid van de gasbranders van de vier heteluchtballonnen eveneens een elementaire compositorische eenheid die bovendien een dialoog aangaat met de instrumenten. Deze instrumenten zijn onder andere een cello en een gitaar die bespeeld worden met elektrische tandenborstels, of drie ad hoc spelers die aan het werk gezet worden met emmers, bekers en nylon snaren.
Nog afgezien van het geluidsaspect heeft EXIT F ook een belangrijk visueel aspect, dat Maierhof bovendien compositorisch gebruikt: de indrukwekkende vuuruitbarstingen die door de ballonvaarders worden geactiveerd wanneer de gesynchroniseerde videoscore daarom vraagt. De enorme verplaatsing van energie veroorzaakt door deze vuuruitbarstingen kan ook fysiek worden gevoeld door het publiek, vooral omdat deze vier heteluchtballonnen, net als de muzikanten, rond de luisteraars/toeschouwers zijn geplaatst. Het resultaat is een zeer indrukwekkende compositie / geluidssculptuur.
Exit f is commissioned by Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival (special thanks to Jelle Dierickx) and the City of Sint-Niklaas.
In memoriam Annette Sax. For her genuine support to make all the performances in Sint-Niklaas, Rottterdam, Darmstadt, Ghent, Brussels possible.