Nadar feat. Anthony Romaniuk
Muziekfilosofe Marlies De Munck riep op om Bach van zijn voetstuk te halen en - weg uit het museum - weer een stem te geven tegenover de politieke recuperatie van Thierry Baudet. Nadar haalt Bach onder zijn stolp vandaan met eigenzinnige composities waarin Bach op verschillende manieren resoneert.

Zo opent Nadar het concert met de iconische Prelude uit Bachs eerste cellosuite, maar dan in een bij vlagen hilarische Plunderphonics-versie van Niko D. Schroeder. De Oostenrijkse componiste Eva Reiter is een gambiste en Paetzold blokfluitiste die doorgewinterd is in de wereld van de oude muziek. In The Wilderness of mirrors zoekt Bachs beroemde Chaconne, met een repeterende ostinate bas, uit de 2e Partita een weg in Reiters gelaagde muzikale spiegelpaleis. Simon Steen-Andersen's bewerking van Bach's ontroerende Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo voor solo ‘backside’ gitaar is een intelligent voorbeeld van ‘historische uitvoeringspraktijk’. Tegelijkertijd is zijn versie afstandelijker maar ook dichter bij het oorspronkelijke werk voor klavichord dat de jonge Bach schreef als klaagzang over het vertrek van zijn broer Johann Jacob. Bij het beluisteren van de Gigue uit Bachs vijfde cellosuite ervoer de Engelse componiste Joanna Bailie een ‘vreemde gelijkenis’ met een ouderwetse trein die voorbijraast. Simon Steen-Andersen's bewerking van Schlummert ein uit de cantate Ich habe genuch ten slotte is als een plaat die onhoorbaar steeds langzamer afspeelt tot de muziek zelf als het ware in slaap is gevallen. Muzikale polyglot‘ Anthony Romaniuk beantwoordt, improviseert en vult dit concert aan met werk van de ’echte‘ Bach, althans voor zover hij nog bestaat.



PROGRAMMA
– Niko D. Schroeder: Bach Versnellingsstudies , I. Aansluiting - Prelude (2022)
– Simon Steen-Andersen: Schlummert ein van ‘Inszenierte Nacht’ (2013)
Weergave: opname uit 1950 door Hans Hotter en het Philharmonia orkest
– Johann Sebastian Bach: Prélude uit de suite voor luit BWV 1006a (1736)
Arr. Anthony Romaniuk
- Johann Sebastian Bach: Capriccio sopra la lontananza del fratello dilettissimo (BWV 992)
1. Arioso - Adagio. Ist eine Schmeichelung der Freunde, um denselben von seiner Reise abzuhaltenf
2. Ist eine Vorstellung unterschiedlicher Casuum, die ihm in der Fremde könnten vorfallen
3. Adagiosissimo. Ist ein allgemeines Lamento der Freunde (Arr. Simon Steen-Andersen voor ‘achterste’ gitaar)
4. Allhier kommen die Freunde (weil sie doch sehen, dass es nicht anders sein kann) und nehmen Abschied.
5. Aria van Postiglione
– Joanna Bailie: Trains voor cello en tape (2014)
- Johann Sebastian Bach: Capriccio sopra la lontananza del fratello dilettissimo
6. Fuga all'imitazione della cornetta di postiglione
- Improvisatie Anthony Romaniuk
– Eva Reiter: The wilderness of mirrors (2020)
- Niko D. Schroeder: Bach versnellingsstudies, II. Trouw - Allemande (2024)
- Anthony Romaniuk: Genoeg (nu al) naar BWV60 (2025)



