Over

Nadar Ensemble

Avontuur, interdisciplinariteit en vooral een sterk en kritisch contact met de wereld van vandaag door o.a. het gebruik van nieuwe technologieën. Dat zijn enkele van de belangrijkste doelstellingen van het Nadar Ensemble en wat we hopen te delen met Gaspard-Félix Tournachon (1820-1910), wiens pseudoniem Nadar was. Hij was niet alleen een bekend fotograaf, ballonvaarder, karikaturist, spion, kunstcriticus en curator, maar hij organiseerde ook regelmatig informele "salons" waarvoor hij kunstenaars, denkers, schrijvers en wetenschappers uitnodigde en op die manier een echte interdisciplinaire dialoog tot stand bracht. 

Aangezien onze 21e eeuw pluriform isis het Nadar Ensemble niet alleen gefascineerd door hedendaagse muziek, maar ook door film, beeldende kunst, performance, theater, installatiekunst en alles wat al dan niet onder deze categorieën valt. Nadar wil vormen van muzikale presentatie ontwikkelen die deze wereld weerspiegelen, in een poging om nieuwe muziek sterker te verankeren in de wereld van vandaag.

Nadar trad o.a. op op de Darmstadt International Ferienkurse für Neue Musik, Donaueschinger Musiktage, Ultima Oslo, Musica Strasbourg, Haus der Berliner Festspiele, Platforma Moskou, Holland Festival, Opera Göteborg, Tfnm Zürich, Gaudeamus Utrecht, San Martin Buenos Aires, Acht Brücken Keulen, Tampere Biennale Finland, Harvard University Boston, Gogolfest Kiev, Cité de la musique Paris, Warsaw Autumn... Nadar werd uitgenodigd als gastcurator voor het SPOR festival in Århus. Hoewel Nadar artist in residence is bij DE SINGEL Antwerpen, is zijn thuisstad Sint-Niklaas, bekend om zijn beroemde luchtballonfestival.

Band
  • Marieke Berendsen
    Papillon en de dansende kraanvogels
    Werken met componisten, nieuwe muzikale talen ontdekken, experimenteren en creëren met haar viool, zoeken naar nieuwe presentatievormen; dat zijn de belangrijkste drijfveren van violiste Marieke Berendsen. In 2008 behaalde ze haar "master na master" diploma, specialisatie hedendaagse muziek, aan het conservatorium in Gent (België). Ze studeerde daar bij George van Dam (Ictus). Hier maakte ze kennis met een breed repertoire, collega-artiesten en ensembles die haar passie voor hedendaagse muziek deelden. In 2007 sloot ze zich aan bij het Nadar Ensemble, een groep die zich richt op nieuwe muziek en interdisciplinaire samenwerkingen. Vanaf dit moment evolueert haar werk meer en meer naar multimedia/ interdisciplinaire performances. Vanuit de behoefte om een actievere rol te spelen in de creatie van deze voorstellingen, om nauw samen te werken met componisten bij het visualiseren van hun ideeën en het vernieuwen van het hedendaagse concert, volgde ze van 2008-2012 een opleiding scenografie aan de KASKA. Naast haar uitgebreide werk met het Nadar Ensemble, werkte ze met (o.a.) Ictus, Champ d'Action, Spectra en Ensemble Interface. Ze is ook lid van ensemble Besides. Naast haar regelmatige optredens op het concertpodium is Marieke Berendsen ook actief in het muziektheater. Ze speelde o.a. bij Muziektheater Lod, Hof van Eede, Traffik Theater en Kameroperahuis Zwolle. Als scenograaf en maker maakte ze muziektheatervoorstellingen met o.a. Walpurgis en mr. Probe.
  • Nico Couck
    Foto Nico
    Described by The New York Times as agile, compelling and irresistible, Antwerp-based guitarist Nico Couck started playing the instrument at age 15. In 2013 he obtained his Master’s degree at the Royal Conservatoire of Antwerp, under the guidance of Roland Broux. Since 2010 he won several awards at e.g. Radio Klara Festival and the Internationales Musikinstitut Darmstadt. In addition to concerts in Europe, Asia, Central America, and the U.S., past events and venues include Barbican Centre, Cité de la Musique Paris, Festival Internacional Cervantino, Huddersfield Music Festival, MaerzMusik Berlin, Nationaltheater Mannheim, Warschau Autumn, Wien Modern, Wittener Tage für Neue Kammermusik, and others. He has collaborated with and premiered works by Oscar Bianchi, Chaya Czernowin, Jason Eckardt, Clemens Gadenstätter, Johannes Kreidler, Hilda Paredes, Stefan Prins, Eva Reiter, Simon Steen-Andersen, Steven Takasugi, amongst several others. Conductors he collaborated with include Alain Altinoglu, Yuri Bashmet, Georges-Elie Octors, Titus Engel, Michel Tabachnik, and Claudio Vandelli. Besides his activities with Nadar Ensemble, he is active as a soloist, appears regularly with Hermes Ensemble and SWR Ensemble Experimental, and was artist-in-residence at ChampdAction. In addition to performing, Nico Couck currently is assistant professor of guitar and chamber music at the Royal Conservatoire of Antwerp. Next to being a guitarist, he is an avid 3x3x3 to 11x11x11 cube solver and NES Tetris player.
  • Katrien Gaelens
    Foto Katrien
    As sounds of all sorts trigger Katrien’s brain she is constantly looking for a new sound world, whether it is through contemporary music or old music on period instruments. Katrien studied the flute and baroque flute in Ghent, Brussels and Strasbourg with flute maestros Carlos Bruneel, Patrick Beuckels and Mario Caroli. During her studies she was inspired at master classes and summer courses like the Lucerne Festival Academy with Pierre Boulez, the Ictus Studio and Centre Acanthes Metz. She is a founding member of Nadar Ensemble and co-artistic director of Glow Collective and shares the love for her instruments teaching the flute and baroque flute. Growing up at the seaside she loves long walks on the beach and fighting the waves. Breathing is as important while playing the flute as on her yoga mat, as an irregular yogi and meditation novice. She never forgets reminding her friends to keep on breathing.
  • Yves Goemaere
    Foto Yves
    Yves Goemaere werd geboren in Oudenaarde, België op 30 september 1982. Maar groeide op in Gavere waar hij al op jongere leeftijd met muziek bezig was. Hij begon met piano spelen, maar na enkele jaren voelde hij zich meer en meer toegewijd aan percussie. Hij begon zijn carrière aan de muziekschool in Zottegem onder leiding van Johan Cockaert, gevolgd door de Kunsthumaniora in Gent onder leiding van Wim De Vlaeminck en Wim Lasoen. Hij deed zijn bachelor klassiek slagwerk aan het Conservatorium van Gent bij Wim Konink en zijn master aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Gert Francois en Bart Quartier. Aan deze conservatoria volgde hij masterclasses bij o.a. Steven Chick, Katarzina Mycka, Bill Molenhoff, Jan Pustjens, Maarten Schmitt, Claire Edwards en Thomas Meixner(Schlagquartett Köln). In 2007 behaalde hij ook zijn specialisatie kamermuziek bij Bart Bouckaert. Hij houdt ook van Latijns-Amerikaanse handpercussie en de hedendaagse muziekwereld. Hij freelanceerde met verschillende ensembles zoals Champ d'action, Spectra ensemble en Muziek Lod maar is nog steeds vast lid van Nadar Ensemble, Bl!ndman Collective en Bl!ndman Drums.
  • Wannes Gonnissen
    Artonov 2022 - Olivia Droeshaut © DYOD
  • Robin Goossens
    Onbekend
    Robin Goossens studeerde rechten aan de Universiteit Gent en Parijs Descartes. Na een jaar kunstgeschiedenis zette hij zijn plannen om een stinkend rijke bedrijfsjurist te worden opzij en ging hij aan de slag in het culturele veld. Hij deed ervaring op in de muziekindustrie door toe te treden tot het bestuur van het universiteitsorkest, waar hij ook viool speelde, en bij enkele oude muziekensembles en Festival 20.21. In het najaar van 2022 volgde hij Rebecca Diependaele op als zakelijk directeur of 'Chef Excel' bij Nadar. Daarnaast geeft Robin juridisch en zakelijk advies aan artiesten. In die hoedanigheid beantwoordt hij al je juridische vragen aan de telefoon bij Cultuurloket. Verder kijkt hij op tegen iedereen die durft te 'creëren' en zich daar volledig voor inzet. Zo is hij als adviseur betrokken bij een aantal jonge makers en sleept hij hun werk na hun expositie mee naar zijn woonkamer. Als hij niet achter zijn laptop zit, kun je hem op de atletiekbaan vinden. Naar eigen zeggen is hij 'niet slecht' en kruipt hij in het weekend regelmatig in de startblokken voor een hordenrace.
  • Pieter Matthynssens
    Foto Pieter c Kobe Wens LR

    © Kobe Wens

    Pieter Matthynssens slaagde er niet in om de eerste Belgische basketbalspeler in de NBA te worden en studeerde in plaats daarvan af als kunsthistoricus aan de Universiteit van Gent. Hij vond echter dat de maatschappij nog niet genoeg geld aan hem had uitgegeven - je zou zelfs kunnen zeggen dat hij een beetje een "subsidiejunkie" is - en dus ging hij cello studeren bij Prof. Judith Ermert aan het conservatorium van Gent. Cello spelen bevredigde hem echter niet helemaal, wat resulteerde in het verkennen van de esthetische mogelijkheden van een whammy-pedaal (dank je, Simon), ballonnen (dank je, Michael) en een midi-keyboard (dank je, Johannes). Het voldeed nog steeds niet - nu ik erover nadenk, wat zoekt deze man eigenlijk! Hij dirigeert een amateurorkest in Sint-Niklaas, zijn geboorteplaats. Deze fantastische muzikanten brachten werken in première van Vladimir Gorlinksy, Jorge Sànchez-Chiong, Michael Maierhof en als ze hem nog toelaten, zullen er in de toekomst nog vele andere componisten volgen. Hij werkte samen met solisten als Wilhem Latchoumia, Carel Kraauen, Eurudike De Beul, Benjamin Glorieux. Omdat de cello bepaalde taalkundige beperkingen oplegt, geeft hij ook vaak lezingen en discussieert hij heftig over muziek en kunst met Stefan Prins in de artistieke directie van Nadar, zijn favoriete muziekensemble. Pieter is gastprofessor aan het Conservatorium van Antwerpen. Als het enigszins mogelijk is, zou hij graag sterven (als oude man natuurlijk) in Wenen.
  • Elisa Medinilla
    Het eerste jaar van Elisa Medinilla's muzikale carrière onder het bezielde en onconventionele mentorschap van pianist Claude Coppens legde de basis voor haar niet aflatende enthousiasme voor nieuwe muziek. Meer jaren van inspirerend onderwijs volgden, bij Daan Vandewalle en Boyan Vodenithcharov in Brussel, bij wie ze in 2007 afstudeerde. Elisa werd ook intensief gecoacht door nieuwe-muziek-experts Luk Vaes, Ian Pace en de musici van de ensembles Spectra en Ictus. In 2012 behaalde ze een postgraduaat in "solist hedendaagse muziek" aan de Hogeschool voor de Kunsten in Gent. Sinds het begin is ze vast lid van het nieuwe muziekensemble Nadar. Met hen speelde Elisa op avontuurlijke podia en werkte ze intensief samen met componisten over de hele wereld. Deze inspirerende persoonlijkheden hebben Elisa geholpen haar vaardigheden uit te breiden, niet alleen op de piano, maar ook in marble studies, ballon spelen en de ingewikkelde kunst van de game controller. Haar speciale interesse in nieuwe uitvoeringspraktijken en -strategieën leidde tot meer hechte samenwerkingen, zoals PIANOGUIDE (met pianist Frederik Croene), The Ghost Trance Septet (met muziek van Anthony Braxton) en met pianist Heloisa Amaral. Naast haar podiumpraktijk geeft Elisa les aan kinderen en jongeren in muziekperformance aan de Kunstacademie 'De Poel' in Gent en implementeert ze nieuwe educatieve strategieën als beleidsmaker bij het schoolbestuur. Bovendien deelt ze deze groeiende ervaringen graag met haar studenten aan het Conservatorium van Brussel als docent muziekeducatie.
  • Thomas Moore
    Ghost of dystopia (c) Wim Heirbaut
    Het is niet zo eenvoudig om precies aan te geven wat Thomas voor Nadar doet. In de beginjaren begon hij als trombonist, maar sindsdien speelt hij tuba's, IKEA-mandjes, lichtschakelaars en verschillende spelcontrollers. Als het nodig is, zwaait hij ook af en toe met zijn handen als een dirigent. Enigmatisch genoeg mag hij zelfs onderhandelen over technische ruiters. Thomas is geboren in de goede ole' US of A, maar werd naar België gelokt met de belofte van geweldige chocolade, geweldige frietjes en nog beter bier. Het blijkt dat er hier ook een bloeiende nieuwe muziekscene is! Sinds hij zijn studies in Antwerpen beëindigde, heeft hij - met de nodige gratie en charme - een hete-lucht-blazen-carrière uitgebouwd in heel Europa als solist en kamermusicus. Hij is vast lid van Nadar en het Orkest van Theater des Westens (Berlijn), en treedt regelmatig op als gast bij ChampdAction en Spectra Ensemble. Nog niet helemaal uitgekeken op school, voltooide Thomas in 2018 zijn doctoraatsonderzoek aan de Universiteit en het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waarbij hij de diepe vragen stelde, zoals 'waarom gebruiken we eigenlijk dirigenten?', en 'wat is hun taak eigenlijk?'
  • Stefan Prins
    cloud-chamber3-copyright-Laurent-Orseau-cropped

    © Laurent Orseau

    As a composer, Stefan sits behind his desk a lot. On a sunny morning in 2006 however, he decided he needed to make some real friends, and joined the Nadar Ensemble. So many years later later, he's still artistic co-director of the ensemble, together with Pieter Matthynssens. Pieter and Stefan are also godfather of eachother's (eldest) sons. Stefan, an Antwerp native, though technically born in Kortrijk, has moved to Berlin in 2015, after having lived in Barcelona - where he finished his degree in Photonical Engineering - and the US - where he obtained a PhD in composition at Harvard University under the guidance of Chaya Czernowin and Hans Tutschku. He combines his Nadar responsibilities with being a professor of composition and director of the Hybrid Music Lab at the Hochschule für Musik Dresden, composing music his grandmother almost approves of, being an improvising musician (laptop), a father, a hobby photographer, and - despite his partner's protests - an avid houseplant collector. About this and much more, you can read on his homepage: www.stefanprins.be
  • Bertel Schollaert
    Foto Bertel_2_BjörnCromhaire

    © BjörnCromhaire

    Bertel Schollaert studeerde saxofoon aan het Conservatorium van Brussel bij Norbert Nozy en aan de Escola Superior de Música de Lisboa bij José Massarão. Hij raakte al snel geïnteresseerd in hedendaagse klanken en speeltechnieken en eindigde als freelancer bij ensembles als Champ d'Action, Ictus en BL!NDMAN. Hij speelde ook in blazerssecties van De Dolfijntjes, Mucho Gusto en The Whodads, en toerde door Europa met verschillende bands, waaronder Galatasaray, Va Fan Fahre en [sic]. Bertel werkte mee aan verschillende theater- en dansvoorstellingen van o.a. Toneelhuis (De man in de mist), Kabinet K (Paarden), Kopergietery (De koningin is verdwenen), I Solisti (Wild) en LOD (The Butcher). In 2010 kwam Bertel bij Nadar. Tot op heden heeft hij er geen spijt van.
  • Dries Tack
    Artonov 2022 - Olivia Droeshaut © DYOD
    Why Dries Tack started playing the clarinet is still a mystery. Perhaps due to his parents' attempt and effort to get him off from the streets. Nevertheless, Dries finally started his study at the conservatories of Brussels, Antwerp, and Tilburg. His fascination for noise and the pleasure of sharing ideas with the others guided him towards his love to chamber music in contemporary experimental music and the field of music theatre. As a clarinet and object player, he enjoys playing with Ensemble Nadar, the Curious Chamber Players and the trio Lambda. Dries is also one of the core members of the chamber music collective 'Glow'. As a passionate teacher, he teaches at music academies of Vilvoorde, Schaarbeek, and Grimbergen. For the moment, Dries loves running and tries to bake his own bread. It is not edible yet.
  • Veerle Vervoort
    Veerle_DSC4717_C_zichtwegen

    © Sightways

    Tijdens haar studie musicologie dacht Veerle dat haar enige nuttige bijdrage aan de maatschappij het hoeden van schapen in Nieuw-Zeeland zou zijn. De liefde voor een andere musicoloog en voor verfijnder eten dan boerenkost deed haar blijven. Nu hoedt ze muzikanten en is haar zuurdesemstarter een nuttige bijdrage aan de bacteriologische samenleving. Naast Nadar heeft Veerle haar eigen bedrijf Ursa Maior, waarmee ze verschillende projecten in muziek en muziektheater produceert, plant en coördineert. Ze is een virtuoos van de to do-lijst.
Raad van bestuur
Lukas Pairon
Michèle Vanvlasselaer
Philip Breesch
Rebecca Diependaele
plugins premium WordPress