Om de twee jaar organiseert Nadar Ensemble een internationale zomercrusus voor jonge componisten en geluidskunstenaars in samenwerking met DE SINGEL.
De geselecteerde componisten gaan een week lang aan de slag met de musici van Nadar, artistiek leiders Stefan Prins (componist) en Pieter Matthynssens (cellist en kunsthistoricus ), het technisch team van DE SINGEL en Nadar's productieleider, scenograaf (Marieke Berendsen, tevens violist) en geluidstechnicus (Wannes Gonnissen),. Zij dagen de componisten uit om verder te denken over elektronica, geluid, licht, video, etc. Na elke repetitie is er tijd voor reflectie. De componisten kunnen hun partituren aanpassen, dingen veranderen in de opstelling of werken aan de elektronica.
Met deze intensieve week wil Nadar tegemoet komen aan de behoefte van jonge componisten om tijd door te brengen in een volledig uitgeruste concertzaal en wil vooral nauw contact houden met de componisten die aan het begin van hun carrière staan.
Na een eerste succesvolle samenwerking tussen de Nadar Summer School en Gaudeamus Muziekweek in 2019 (met premières van Kelley Sheehan en Remy Siu), besloot Nadar het project verder te intensiveren en internationaliseren. Voor de editie van 2023 werkten Nadar Ensemble en DE SINGEL samen met Gaudeamus Muziekweek, Huddersfield Contemporary Music Festival (//hcmf) en Warsaw Autumn.
Voor de 2025 editie werken we samen met Transit Festival, Gaudeamus Festival, Warsaw Autumn en Ireland Contemporary Music Centre + New Music Dublin.

De eerste online ontmoeting die Matthew Grouse (UK) had met de muzikanten van Nadar vormde het uitgangspunt voor Om woorden in mijn mond te leggen. Beelden en geluiden lopen door elkaar en resulteren in een buitengewone absurdistische wereld. Nostalgie overheerst in het werk van Eveline Vervliet (BE) waarin een pianiste mijmert over een elektronisch speelgoedinstrument uit haar tijd. Tijdens elke uitvoering van dit werk schijnen eerdere uitvoeringen door, om tijdens het volgende concert te vervagen tot een herinnering. De kosmische horrorwereld van H.P. Lovecraft is een uitgangspunt voor Nina Fukuoka (PL/JPN) haar Yuggoth. Mannequinachtige alter ego's van de muzikanten ontdooien en produceren ijzingwekkende geluiden. Paul Scully (IRE), niet alleen componist maar ook een begenadigd hardloper, gaat letterlijk voor zijn beste tijd op de 3 km bij Persoonlijke topscore. Scully wordt in realtime gevolgd en voorzien van sportcommentaar en hoopt net op tijd bij zijn optreden te zijn.
